Doneer nu

Arts-onderzoekers geven onderwijs aan co-assistenten en geneeskundestudenten

Datum: 10 januari 2020 Arts-onderzoekers geven onderwijs aan co-assistenten en geneeskundestudenten

Deborah Schoonhoven (26 jaar) en Jarith Ebenau (28 jaar) werken beide sinds 2 jaar als arts-onderzoeker bij Alzheimercentrum Amsterdam. Deborah op het MANTA-project en Jarith op het onderzoek SCIENCe.

Sinds mei 2018 geven ze onderwijs aan co-assistenten en tweedejaars geneeskundestudenten. Daarnaast geven ze ook elk jaar in april een practica over CT- en MRI-scans voor bachelorstudenten Geneeskunde, ‘Imaging onderwijs’. Momenteel begeleidt Deborah ook vier tweedejaars geneeskundestudenten voor het vak Praktische Onderzoeksvaardigheden.

Schoonhoven

Deborah Schoonhoven

Ebenau

Jarith Ebenau

Co-assistentenonderwijs

Het doel van het co-assistentenonderwijs is om de co-assistenten voor te bereiden op hun coschap Neurologie. Hiervoor geven we een hele dag introductieonderwijs, waarbij we een deel van de neurologische anatomie herhalen, oefenen met een aantal neurologische casussen en ’s middags leren we de co-assistenten hoe ze neurologisch onderzoek moeten verrichten.

Daarna gaan we twee vrijdagen naar de afdeling, waarop ze het afnemen van anamnese (gesprek om de voorgeschiedenis en relevante omstandigheden van de ziekte duidelijk in kaart te brengen) en hun neurologisch onderzoek oefenen op een ‘echte’ patiënt. Dit noemen we ‘Bedside Teaching’.

Imaging onderwijs

Bij het ‘imaging onderwijs’ krijgen bachelorstudenten Geneeskunde een aantal practica over CT- en MRI-scans. Hierbij leren ze globaal wat deze scans kunnen laten zien, en oefenen ze met het bekijken van scans van neurologische casussen (bijvoorbeeld een hersenbloeding, of MS). Jarith en Deborah begeleiden deze practica door te helpen met de opdrachten, en vanuit een klinisch oogpunt uit te leggen wat de scans laten zien.

Onderwijs voor geneeskundestudenten

De Praktijkstage Academische Vorming (PAV) voor tweedejaars geneeskundestudenten draait om het kennismaken met de praktijk van een medisch-wetenschappelijk onderzoek. De studenten hebben vanaf september met het project van Deborah meegelopen, om te kijken hoe de uitvoering van het onderzoek ging, van werving tot uiteindelijke data-analyse. Zo hebben ze meegekeken met een MEG-meting en PET-scan, meegedacht met de data-analyse, maar ook meegelopen met de dagscreening en het MDO (multidisciplinair overleg). Hierdoor hebben ze veel geleerd over het doen van onderzoek, met name dat het ook heel dynamisch en interessant kan zijn, en helemaal niet saai is.
Top
Volg ons via