Doneer nu

Onderzoekers in het onderwijs

Datum: 29 november 2023 Onderzoekers in het onderwijs
Delen

Dit jaar besloten twee van onze onderzoekers om naast hun passie voor onderzoek, het lesgeven aan studenten verder te ontwikkelen. Hiervoor hebben Rik Ossenkoppele en Henne Holstege de Basiskwalificatie Onderwijs (BKO) behaald.

Waarom heb je ervoor gekozen om ook les te gaan geven?

Ossenkoppele: “Voordat ik psychologie studeerde, was ik al sportdocent. En kon ik dus een verkort traject Basiskwalificatie Onderwijs (BKO) aan de Vrije Universiteit Amsterdam volgen. Ik heel blij dat ik het heb kunnen doen, omdat ik heel waardevolle feedback terugkreeg van zowel studenten, als van collega’s in het onderzoeksteam dat ik begeleidde.

Rik Ossenkoppele

Rik Ossenkoppele

Het biedt me nieuwe inzichten, bijvoorbeeld dat ik voorheen vooral een supervisiestijl hanteerde die mijzelf heel prettig lijkt. Terwijl ik tijdens de BKO-opleiding erachter ben gekomen dat iedereen een eigen manier van supervisie nodig heeft. Vanaf toen heb ik dit voor elk van mijn teamleden alvast zoveel mogelijk op maat ingericht. Daarnaast is het me in de opleiding duidelijk geworden hoe belangrijk structuur in het lesgeven is, bijvoorbeeld wat er uiteindelijk terugkomt in tentamens.”

“Onderzoek maakt het lesgeven spannender” – Henne Holstege

In hoeverre draagt onderzoek bij aan het geven van onderwijs?

Henne Holstege

Henne Holstege

Holstege: “Onderzoek staat aan de voorhoede van nieuwe kennis. Je onderzoekt datgene wat nog onbekend is. Het is leuk om dat ook met de studenten te delen. Je kunt open vragen stellen, luisteren naar hoe zij denken dat dingen in elkaar zitten, en dan met echte data kijken hoe het in de praktijk is. Het maakt het lesgeven spannender.”

Ook Ossenkoppele is van mening dat onderzoek in grote mate bijdraagt aan onderwijs. “Het is een wisselwerking. De vragen die je terugkrijgt van studenten zijn heel origineel, zij kijken nog met een frisse blik. Dat biedt een interessant perspectief.”

Top
Volg ons via