Doneer nu
Handleiding

Publicatie: Betere informatie om goed voorbereid naar de geheugenpolikliniek te gaan

september 2019
Delen

Goed voorbereid naar de geheugenpolikliniekUnieke publicatie over informatievoorziening op de geheugenpolikliniek. Welke informatie is het meest relevant en tijdens welk gesprek? 17 onderwerpen zijn belangrijk bevonden door zowel patient, naaste als arts. 

Welke informatie is het belangrijkst bij welk bezoek aan de geheugenpolikliniek?

Een traject bij de geheugenpolikliniek bestaat voor een patiënt uit vele verschillende momenten: van het eerste onderzoek tot het gesprek na de diagnose. Tijdens deze afspraken krijg je als patiënt veel informatie. Uit eerder onderzoek blijkt dat patiënten tijdens elk contactmoment veel behoefte hebben aan informatie. Maar welke informatie is het belangrijkst en op welk moment? Artsen zijn zich er juist van bewust dat teveel informatie tegelijkertijd aanbieden niet goed werkt, omdat mensen niet veel informatie in een keer kunnen onthouden. Met de ABIDE Communication studie hebben we uitgezocht welke informatie het belangrijkst is en welke informatie belangrijk is tijdens welk bezoek. Zorgprofessionals, patiënten en naasten van patiënten hebben samen 17 onderwerpen gevonden die in ieder geval aan bod moeten komen tijdens het hele traject. Een voorbeeld van zo’n onderwerp is bijvoorbeeld de overweging van de arts om een bepaalde test wel of niet in te zetten in de persoonlijke situatie van de patiënt.

>> Bekijk de 17 onderwerpen hier

Ondersteuning voor artsen én patiënten

Deze zogenaamde topic list, bestaande uit 17 onderwerpen die zowel patiënten als professionals belangrijk vinden, kan artsen ondersteunen tijdens gesprekken met patiënten en hun naasten. Het geeft hen inzicht in welke informatie patiënten belangrijk vinden. Artsen kunnen er dan voor zorgen in ieder geval aandacht te schenken aan deze onderwerpen. De lijst met onderwerpen biedt ook houvast aan patiënten en hun naasten zelf. Zij kunnen zich bijvoorbeeld beter voorbereiden op het gesprek met de arts of de lijst meenemen naar het gesprek als geheugensteun. We verwerken de resultaten van dit onderzoek momenteel in een animatiefilmpje en ander materiaal. Dit filmpje komt binnenkort beschikbaar op www.alzheimercentrum.nl. We zullen u daarvan informeren via de social media van Alzheimercentrum Amsterdam.

Lijst van patiënten, naasten en zorgprofessionals samen

Het unieke aan dit onderzoek is dat zowel zorgprofessionals als patiënten en hun naasten hebben aangegeven welke onderwerpen zij belangrijk vinden. Om dat goed te doen hebben we gebruik gemaakt van de zogenaamde Delphi-methode. Bij deze methode worden online vragenlijsten aan een grote groep mensen aangeboden. De vragenlijst wordt aangeboden in verschillende rondes waarbij ook de antwoorden uit eerdere rondes worden meegenomen. De rondes gaan door totdat overeenstemming wordt gevonden over een specifiek onderwerp. De lijst met 17 onderwerpen is dus belangrijk volgens zowel patiënten als artsen.

>> Lees het artikel hier

Samen kom je verder: samenwerking en subsidie

Dit project is een samenwerking tussen Alzheimercentrum Amsterdam en de afdeling Medische Psychologie van Amsterdam UMC.

Het samenwerkingsproject is medegefinancierd met PPS-toeslag die door Health-Holland, Topsector Life Sciences & Health, beschikbaar is gesteld ter stimulering van publiek-private samenwerking met Alzheimer Nederland en Life Molecular Imaging (LMI).

ABIDE Communication

Het ABIDE Communication team. VLNR Leonie Visser, Wiesje van der Flier en Agnetha Fruijtier

 

 

 

 

DEEL
0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top
Volg ons via